???

Idag på so:n fick jag i uppgift att läsa en artikel (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=760878) av min so-lärare, eftersom vi några gånger diskuterat tro och sådant. Artikeln handlade om att man i USA försökt få tillstånd att lära ut bibelns skapelsle berättelse istället för darwins evolutions teori. Jag är (eller vill iaf vara) kristen men vet inte riktigt hur man ska tänka runt sådana frågor. Jag tycker att vara kristen låter vettigare än att vara ateist eller någon annan religion, men samtidigt finns det vissa saker som jag inte riktigt vet om jag kan tro på. Det blir oftast så när vetenskapen krockar med tron eller när man pratar med någon som inte tror på samma sak (tex. min lärare, han är ateist) som det blir så svårt eftersom jag vet inte vad jag tror på. Kan jag verkligen kalla mig kristen om jag inte tror på allt som står i bibeln? Kan jag bara tro på vissa delar eller kommer jag inte var bra nog för Gud då? Jag vet ju inte, och egentligen kan väll ingen annan heller det. Jag menar, ingen kan ju säga att det är totalt sanning att Gud finns eller inte finns. Det måste man välja själv om man tror elle inte. Jag tror att Gud finns och att Jesus var hans son och allt det där men sen kommer det en massa andra grejer man måste bestämma sig om vad man tror på och där har jag ingen aning.

Det blir inte så bra för mig om jag tänker för mycket på det här för då blir jag alldeles snurrig i bollen (det kanske märks lite). Det finns ju inga lätta svar när det gäller sånt här.

Kommentarer
Postat av: David Plars

Hej Johanna!
Vilka intressanta frågor. De är väldigt viktiga och det kommer finnas ett seminarium på återträffen angående evolution kontra skapelse som jag kan rekommendera (eftersom jag själv håller i det ;). Vi ses snart!
Mvh Dave the dave

2008-04-23 @ 11:58:17
URL: http://www.leksandsif.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0